2009-06-23

avondje gemeenteraadscomissies

'k had al lang zin om het stadhuis eens van binnen te zien. Ondergetekende rinkelde dus deze avond omstreeks 18u15 aan de deurbel om een gemeenteraadscomissie te volgen. "Ha maar mijnheer, die vinden vandaag uitzonderlijk in het Felix pakhuis plaats." (jaja, 't wordt tijd dat ik websites leer lezen ;-)

Twintig minuten later, op de zesde verdieping, begon licht rumoerig (en te laat) de commissie sociale zaken. Toch wel boeiend om vraag en antwoord te volgen. De beleefdheid naar de voorzitter toe viel wel op.

Per toeval dan met Filip De Winter en collega's de lift in naar beneden met het volgende gesprek (ge gaat het niet geloven mannekes):

politika: "Seg ik kan de vrijdag niet komen. Ik moet naar een begrafenis."
FilipDW: "Ah. En is het erg ?"
Hilariteit en morbide gebarentaal alom.

Net toen ik besliste om het af te bollen zag ik dat er een derde commissie was (die stond niet op de website) over luchtkwaliteit en fijn stof. Wow, dat is wel een boeiend topic (en on topic voor mij sinds ik in 't Stad woon). Ook deze voorstelling (het was ne powerpoint van vito) begon iets te laat, maar was wel boeiend. Blijkbaar komt bijna 90 procent van het fijne stof in Antwerpen niet uit de Antwerpse agglomeratie, maar uit Londen, Vlaanderen, Europa en Wallonie (waait er dan wind van de Walen naar hier ?). Er waren nog boeiende grafiekjes, sattelietfotos en besluiten (op de ring is meer fijn stof dan in de binnenstad!).

Wat ik in de vragenronde dan niet verwachtte was een licht irritante anti-openvld sfeer nadat Annick De Ridder er een lap op had gegeven (imho een goeie lap behalve dat laatste puntje). Daar werd ze toch serieus bij naam op afgebroken door de... euh 'anderen' (mijn name-to-face table voor politiekers is niet echt up to date). Of hoe een niet-deelname aan de Vlaamse regering toch invloed kan hebben...

Soit, hopelijk leest niemand dit artikel als kritiek, ik heb de indruk dat heel wat mensen daar goed werk leveren!

En de echte inhoud van de debatten ? Daarvoor moet ge zelf maar langskomen ;-)

No comments: