2007-04-28

S.O.S. Afrika vzw

Daarjuist kwam er weer een zwarte langs om boekjes te verkopen om zijn studies te betalen. Ik ken die gasten nog van in Leuven eind jaren 90, meestal franstalig, uit Kongo. Ik heb dat zaakje nooit vertrouwd...

Maar nu was er dus weer een, hier in Linter, en ik vertelde hem dat ik twijfelde of hij een wel een echte student was, dan wel een oplichter...

Hij had nogal veel verschillende boekjes bij, allemaal met hetzelfde adres erin: SOS Afrika VZW, Sergijselstraat 39 in 1081 Brussel. En hij had een wel heel officieel lijkende studentenkaart en paspoort bij. Dus heb ik zo'n boekje gekocht (de prijs van vijf euro staat er ook in).

Terug binnen begin ik de online zoektocht naar deze sos afrika vzw, maar vind niks. Is dit nu een echte organizatie die de zwarten helpt studeren ? Of zijn het oplichters ?

20 comments:

Paul Cobbaut said...

(copy van maandag ;-)

Dirk said...

Ik heb ze ook net aan de deur gehad. Soms koop ik een boekje, soms niet. Er is een vzw op het opgegeven adres, dat kan je opzoeken in het Staatsblad. De vzw bestaat al lang werd onlangs overgebracht naar 1081 Brussel, o.a. ter gelegenheid waarvan deze akte werd geregistreerd:
http://www.ejustice.just.fgov.be/tsv_pdf/2007/02/20/07029384.pdf
Daarmee is natuurlijk niet gezegd dat de vzw werkelijk Afrikaanse studenten steunt ...

Maggy en Luc said...

We zijn nu wel maart 2010 en ik kreeg gisteren ook zo'n 'student' aan de deur. Zelfde verhaal, zelfde boekjes, zelfde 'leurderspas' enz.
Hij was nochtans héél vriendelijk en ik heb er dan maar eentje gekocht. 5 euro. Het adres is nu blijkbaar veranderd. Groothertogstraat 5 in 1040 Brussel. Ik ging ook vlug eens kijken op internet wat er rond bestond.
beleefde groet
Luc Van Damme

Unknown said...

andre
gisteren 6 juni kwam er ook weer een (volgens mij wat oudere) donkerhuidige man bellen aan de deur, en dit in naam van vzw SOS Afrika Groothertogstraat 5 1040 Brussel. Ik schat dat dit al het 4° of 5° opeenvolgende jaar is dat steeds dezelfde man met steeds dezelfde boekjes "Afrikaanse wijsheid", zijnde afrikaanse "cultuurverhalen" langs komt.Ook ik heb een exemplaar aan 5euro gekocht. Hij dist steeds hetzelfde verhaal op over afrikaanse studenten..., en "gij moet niet bang zijn van zwarte man", en (wijzend naar woning buurman),"daar sympathieke man wonen, hij altijd kopen"...
Deze verkoper is zeker niet agressief, maar ook ik stel mij nu vragen rond zijn (nobele?) bedoelingen en deze VZW? groeten, andre de velder

Unknown said...

Ik heb er daarnet ook zo één aan de deur gehad in Zottegem. Omdat ik twijfelde toonde hij mij een soort van leurderskaart van zijn VZW. Blijft natuurlijk de vraag wie of wat daar achter schuilt.

Unknown said...

Ik heb er daarnet ook zo één aan de deur gehad in Zottegem. Hij heeft me een soort van leurderskaart getoond, maar de vraag blijft wie of wat daar achter schuilt...

Anonymous said...

Gisteren ook bezoek gehad van een vriendelijke zwarte.SOS Afrika VZW,Maatschappelijke Zetel Groothertogstraat 5,1040 Brussel.5 euro betaald voor een boekje.Nergens een telefoonnummer(ook niet te vinden in de witte gids),ook geen rekeningnr..Vermoedelijk bedrog.Zal misschien eerstdaags klacht neerleggen bij de politie-ben van Schellebelle

herman said...

Inderdaad ze zijn daar weer en ik heb 5 euro gesponsord! Nu is het adres: E Van Cauwenberghstraat,65,1080 Brussel. In een ander boekje zag ik Groothertogstraat 5,1040 Brussel!
De zogenaamde Afrikaanse fabels en legendes lijken nogal recent om zo genoemd te worden, nooit van gehoord in de jungle denk ik. En dan nog in een lullige vertaling uit het frans/afrikaans?
Volgende keer doorsturen die overigens brave zwarte man.
Laat die VZW ook eens reageren, ze lezen dit toch ook?

SXTC said...

Jaar geleden nog 2 afrikanen voor S.O.S. AFRIKA op de zaak geweest, uiteindelijk zijn ze gaan lopen met de gehele kassa inhoud toen ons moeder even achteraan de zaak was en de kassa had laten openstaan...

joske said...

ondertussen mei 2012! Heb net ook van die studenten aan de deur gehad; kocht van ééntje een boekje en toen kwam er een tweede om een "gift" vragen!!!! Ik heb duidelijk gezegd dat ze alles wat ze verdienen eerlijk moeten delen! Raar zaakje volgens mij hoor!

de xavier said...

wel grappig, geen studentenkaart alhoewel de man beweert student te zijn en geven die vzw's ook adressen onderling door ? de laatste weken geregeld nieuwe leurders met wenskaarten en potloden en allerhande prullaria aan de deur... en bij de buren zie ik ze steevast niet bellen...
trouwens de zogenaamde brochure vermeldt geen verantwoordelijke uitgever...

de xavier said...

wel grappig, geen studentenkaart alhoewel de man beweert student te zijn en geven die vzw's ook adressen onderling door ? de laatste weken geregeld nieuwe leurders met wenskaarten en potloden en allerhande prullaria aan de deur... en bij de buren zie ik ze steevast niet bellen...
trouwens de zogenaamde brochure vermeldt geen verantwoordelijke uitgever...

Robert de Metz said...

Vandaag ook een"student" aan de deur gehad, dezelfde die al jaren bij mij langs komt met boekjes met zogezegd "verhalen en fabels uit Afrika". Het adres van de maatschappelijke zetel (?) op de eerste bladzijde is: E. Van Cauwenberghstraat, 65, 1080 Brussel. Blijkbaar heeft de vzw meerdere adressen?

Paul Cobbaut said...

Of de vzw verhuist regelmatig ;-)

Anonymous said...

victor
20-08-2015 vandaag ook een afrcia "student" aan de deur gehad met het zelfde verhaal met de zelfde boekjes van 5€ stuk te vilvoorde.
na opzoeking naar het ardes
e.van cauwenberghstraat 65 1080 brussel niets gevonden.

dus gefopt

godkennen said...

Nog steeds is deze uitzonderlijk vriendelijke man bezig met de verkoop. Ik was boos, omdat ik geschreven had naar Amani, de naam die te vinden was in de boekjes.
De verantwoordelijke priester voor deze organisatie voor steun in Afrika, schreef me dat ze een klacht hadden ingediend voor deze verkoop. Nu noteren ze in de boekjes SOS Afrika.
De man krijgt van mij geen 5 euro meer, noch steun voor zijn eigen familie. De man haalt naar mijn berekening op 20 dagen aan 50 boekjes per dag..5000 euro op per maand. Natuurlijk dat die boos werd omdat ik hem betichte van oplichterij.
Verder vertellen en steun geven aan correcte organisaties!

Anonymous said...

Vandaag, 4 december TWEEDUIZEND ACHTTIEN (2018!!!!!!!), stond hier ook zo'n vriendelijke zwarte man aan de deur. Ik ben 5 euro armer, een boekje rijker ... Wat ik eigenlijk al wel wist, werd na even scrollen wel duidelijk, dik in de zak gezet (alhoewel dik?).
Hoeveel jaar verdienen deze mensen hun boterham met het verkopen van deze boekjes? En we blijven erin trappen. Ik blijf gewoon geloven in de goedheid van de mens.

Anonymous said...

Vandaag 12/2018 in de Veldstraat in Gent. Hij verkocht ze voor twee euro en het ging over "steun Afrika" ipv studenten. Maar het zijn dezelfde boekjes (vanachter staat er uitleg dat ze studenten uit Afrika steunen en dat het boekje 5 euro kost)


Ik vermoedde al van het moment dat hij. ij aansprak dat het geen "echte" organisatie was, maar ik was eigenlijk benieuwd wat erin dat boekje stond. En het was maar twee euro

Anonymous said...

Gisteren ook zo'n boekje gekocht van een zeer vriendelijke man in de Veldstraat. Heb 2 euro betaald (dat blijkbaar naar de Afrikaanse studenten zou gaan). Toen ik thuis kwam sloeg ik het boekje open en probeerde wat extra info te vinden omdat ik het wel degelijk een leuk initiatief vond. Op internet heb ik echter weinig info gevonden waardoor ik toch ook wat achterdochtig werd. Iemand een idee of dit eventueel ergens na te vragen is of deze vzw wel bestaat of niet?

Zou het immers heel spijtig vinden dat men zo inspeelt op de mensen hun goodwill, al zeker rond de kerstperiode.

Anonymous said...

30 mei 2022

Destelbergen, Gent

Hier zijn ze weer, SOS Afrika: mijn 84 jarige alleenwonende demente moeder hebben ze weer in hun greep.
Na een paar jaar geleden de beleefde zwarte meneer zelf te hebben afgepoeierd, met dreigementen over de politie, hebben we hem jaren niet gezien.
Vorige week 6 boekjes gevonden bij mijn moeder, die niet meer weet dat 50€ geen 50 frank is.
En dat gaat zich nu weer CONSTANT herhalen.
Heb de politie zone Gent op de hoogte gesteld en een dreigende brief gestuurd naar de E. Van Cauwenbergstraat 65, 1080 Brussel, bij gebrek aan naam, telefoonnummer of emailadres.

Anonymous said...

In juni 2023 in Leuven bij Ladeuzeplein.